17.1.15

pindakaas voor vogels

zaterdag, 17 januari 2015

Pindakaas voor vogels, daar had ik nog nooit van gehoord. Tot gister. Ik was op bezoek bij een kennis, die allerlei vogelvoederplankjes in de tuin heeft. En ik zag hoe kleine vogeltjes fanatiek hun kopjes in een potje staken. Het was kennelijk heel lekker, want ze verdrongen elkaar en vlogen af en aan. Heel leuk om te zien. In dat potje zit vogelpindakaas, zei de kennis, volop te koop in dierenwinkels. Dat is niets voor in mijn tuin, want daar komen zoveel grote vogels op het eten af; kauwen en meeuwen,  en die verjagen de kleintjes. Volgens de kennis kunnen grote vogels hun kop niet in zo'n potje steken.
Dus kocht ik vandaag een voederhuisje, en een bijpassend potje pindakaas. Blijkt dat je kunt kiezen uit veel verschillende smaken! Ik kan de vogeltjes niet naar hun voorkeur vragen, dus nam ik maar wat. Huisje aan de schutting geschroefd, potje erin en afwachten. Er gebeurde helemaal niets. De vogeltjes wisten natuurlijk niet dat ik nu ook wat lekkers in mijn tuin had, dus heb ik er goed zichtbaar een vetbolletje bij gehangen. En ja hoor, daar kwamen ze op af. Maar natuurlijk ook de kauwen! En een Vlaamse Gaai. Maar de meesjes weten nu waar de pindakaas is, dus verplaats ik de vetbol naar een andere plek in de tuin.
 


De kauwen deden heel erg hun best om bij de pindakaas te komen, maar het lukte niet! Prima geregeld. De kauwen hebben de vetbol en de meesjes hun potje kaas.

Geen opmerkingen: