6.9.14

Lakenvelderdag 2014

zaterdag, 6 september 2014

Vandaag is het de dag van de Lakenvelder. Die prachtige runderen die ik (eindeloos) heb gefotografeerd en gefilmd en op mijn blog heb geplaatst. Onderhand zou je denken dat dit geen hondenblog, maar een Lakenvelderblog is. Toen ik in de krant las dat er een boek was verschenen over dit oer oude Hollandse ras moest ik dat natuurlijk hebben. “De Lakenvelder, niet uit het veld te slaan” is de titel en het is geschreven door Reurt Boelema. Natuurlijk; een lakenvelder boer.


Een prachtig boek, niet alleen door de schitterende foto’s, er staan ook heel veel interessante gegevens over de Lakenvelder in. De geschiedenis van het ras, de fok-eisen, het goede uiterlijk om een echte Lakenvelder te zijn, beschrijving van het karakter en dat koeien van dit ras (meestal) zelf hun kalveren werpen, gewoon in het weiland, en dat de kalfjes fijn bij hun moeder (en ooms en tantes) mogen blijven. Daar wordt een mens toch blij van. Dat er koeien zijn, die koe mogen zijn.
En een hoofdstuk over Lakenvelders in de kunst. De oudste afbeelding van een Lakenvelder is een tekening van Francois Rijckhals uit 1642 ! En natuurlijk een heel hoofdstuk geweid aan de Lakenvelders van Zorgboerderij Oliehoek, "mijn" Lakenvelders. Met foto's van de prachtige weide voor Kasteel Oud Wassenaar.  Dit jaar doet Oliehoek niet mee aan de Lakenvelderdag. Maar dat maakt mij niet uit. Ik kan de koeien iedere dag zien. Als ze niet te ver weg staan, in de schaduw langs de bosrand, maar in het grote weiland, kan ik ze van zeer dichtbij diep in hun mooie ogen kijken.  
Er zijn trouwens ook Lakenvelder kippen.  Zwarte kop, zwarte staart en alles daartussen is lakenwit. Er zijn zelfs gelakende geiten, zoals de Landgeit. Weet ik nu allemaal, dank zij dat boek.
 Hier een ode aan de Lakenvelders van Oliehoek.


 

Geen opmerkingen: