17.7.14

laat merelnestje

donderdag, 17 juli 2014

In de lei linde van de buren is een vogelnest met jonkies. Wel erg laat in het seizoen. Van achter de bladeren hoorde ik een paar dagen terug een zacht gepiep. Eerst geen aandacht aan besteed, maar toen ik steeds een merel de boom in zag vliegen en dat daarop het gepiep luider werd, ben er op gaan letten. Zowel pa als ma merel vliegen af en aan. Ma komt meestal met besjes in haar snavel naar het nest. Pa zorgt kennelijk voor het vlees, want hij brengt vaak, nog kronkelende wurmen mee. Dat de kleintjes goed groeien hoor ik aan het gepiep; dat klinkt iedere dag wat krachtiger.
Door het aanhoudende mooie weer 'woon' ik bijna buiten en zit dan vlak bij de aanvliegroute. Met Lonne aan mijn voeten. De vogels trekken zich niets van ons aan. Wij vormen kennelijk geen bedreiging. Benieuwd naar het nest heb ik al eens tussen de takken gegluurd; ik zag niets, maar het piepen stopte onmiddellijk, dus ík werd wel gezien. Ik bedwing mijn nieuwsgierigheid, want ik wil natuurlijk de nest-rust niet verstoren. Ik heb wel foto's kunnen maken van mama merel, met besjes.
Nu maar wachten of de kleintjes goed uit het nest kunnen. Want ze hebben geen enkel uitzicht achter de bladermuur.
 


Geen opmerkingen: