5.7.11

musculus brachioceplalicus

maandag, 4 juli 2011
Lonne is nu een tijdje zonder pijnstiller en ze valt weer terug in haar oude patroon; heel snel moe en veel hijgen. Krijgt ze tijdens het lopen ergens pijn. Grote vraag: waar??? Ik weet bijna zeker dat het geen artrose of iets dergelijks is, want ze heeft geen enkel probleem met opstaan. Als ik 's-ochtends beneden kom, staat ze heel rap op om mij te begroeten. Dan ga je naar andere oorzaken zoeken en dan denk ik aan de spieren. Lonne verstapt zich vaak en loopt daarna een beetje mank. Altijd rechtsvoor. Dus ben ik over spieren gaan lezen, o.a. in “Elementaire kynologische kennis”, van drs. Robert van de Molen.


Daar staat: "In plaats van een sleutelbeen heeft een hond de MUSCULUS BRACHIOCEPLALICUS. Eén grote spier die vanaf het achterhoofd naar het opper armbeen loopt". Deze spier loopt dus niet via de schouder, maar direct naar de voorpoten.  Spier nummer 1.
Als Lonne met een waterstraal speelt, springt ze met beide voorpoten naar die straal om er in te happen.  Als Lon met de kinderen voetbalt, springt ze met beide voorpoten op de bal.
Bij trekspelletjes schudt ze haar kop. Ik denk dat deze bewegingen de genoemde spier kunnen irriteren. Dat verklaart misschien ook dat Lonne zich na het zwemmen niet of nauwelijk wil/kan uitschudden. Als een hond zich uitschudt begint dat bij de kop en eindigt bij de staart.
Nu heeft een bevriende Landseerfokster mij geadviseerd die spier te masseren en daarbij zachtjes aan haar vel te trekken. Dat doe ik nu twee maal per dag en Lonne vindt het heerlijk! Ze wordt er helemaal "zen" van. Ze gaat languit liggen en slaakt diepe zuchten van zaligheid.  Ook heb ik het telefoonnummer gekregen van een mevrouw die via een foto van je hond kan "zien" wat je hond mankeert. ??!!?? Ja, ongeloof was ook mijn eerste reactie. Maar niet geschoten is altijd mis, dus heb ik twee foto's van Lonne opgestuurd. Healing via een foto?? Ik had en heb daarover mijn twijfels, omdat ik gewoon niet snap hoe dat kan. Hoe kan iemand die mijn hond nog nooit heeft gezien, nog nooit heeft aangeraakt, vanaf een foto een diagnose stellen?? Afwachten maar.

Nu kunnen we helemaal niet wandelen want Lonne heeft vreselijk diarree. Zaterdagnacht rond twaalf uur werd ze onrustig en liep steeds naar de voordeur. Ze was voor de nacht al uitgelaten, maar oké, wij weer naar buiten. Ze ging direct in het gras zitten en het spoot eruit.
Dat duurde tot half vier, ieder half uur moest ze naar buiten. Zo zielig (ook voor mij). Ik legde mijn oor tegen haar buik en hoorde haar darmen vreselijk tekeer gaan. Toen dat iets rustiger werd, ben ik naar bed gegaan. maar om half zeven begon het weer. Dan loop je zondagochtend heel vroeg buiten, hetgeen een aparte ervaring is. Het was mooi weer, een beetje fris, maar lekker fris.  
Rond twaalf uur was de diarree over, maar Lonne de hele zondag uitgeteld. Vanmorgen was het toch weer (even) mis. De rest van de dag geen last. Ik hoop dat het nu echt over is.  

Geen opmerkingen: