18.5.11

stek van de Anne Frank boom

woensdag, 18 mei 2011

Alle Anne Frankscholen in Nederland hebben in 2008 een stek gekregen van de de kastanjeboom, die Anne Frank drie maal in haar dagboek beschrijft. De boom kreeg wereldbekendheid toen vanwege de slechte staat waarin hij verkeerde een kapvergunning werd aangevraagd. Velen vonden dat dat niet mocht gebeuren en er werd een stichting “Support Anne Frank Tree” in het leven geroepen die de boom heeft laten ondersteunen met een stalen constructie. Ondanks dat waaide de boom in augustus 2010 toch om.

Wat een geluk dat er toen al zaailingen waren van deze historische paardenkastanje. En één van die jonge plantjes belandde dus in mijn tuin. Hij is bestemd voor de Anne Frank Basisschool in Leiden. Door reconstructie van de speelplaats kon het jonge boompje toen niet worden geplant, maar hij kon ook niet in het kleine potje blijven. Ik heb familie werken bij de school en heb aangeboden de kastanje zo lang in mijn tuin te zetten. Maar toen het speelplein klaar was, kon er niet verplant worden vanwege de vorst. Het zou dit voorjaar gebeuren, maar toen kwam door deze warme lente de sapstroom zo vroeg op gang dat verplanten niet verstandig was. Nu gaat de boom aanstaande herfst naar de school. 

In september 2008 kreeg ik dit kleine boompje

 En moet je nu eens zien; hij is boven alles uitgegroeid. 

Altijd als ik naar de boom kijk, voel ik iets van ontroering; beseffende dat ik een afstammeling van de boom waar Anne Frank naar keek in mijn tuin heb staan en die mag opkweken. Ik zal hem missen.

De hele ontwikkeling, van stekkie naar jonge boom heb ik gefotografeerd en daarvan een power point presentatie gemaakt. Die uiteraard pas klaar is als de boom op het schoolplein staat.

1 opmerking:

Unknown zei

beste

mag ik misschien een stekje van u boom hebben

E-mailadres alanwolda@hotmail.nl

met vriendelijke groeten
Alan Wolda