20.5.11

Lakenvelder koeien drachtig

donderdag, 19 mei 2011

Van de Lakenvelders die op het Landgoed Rust en Vreugd lopen zijn er negen drachtig. Eén dezer dagen gaan ze bevallen. Vanmiddag trof ik het dat de boer kwam kijken hoe het met de dikke dames gaat. Hij vertelde dat de kalfjes gewoon in de wei worden geboren en verzorgd  worden door de moeders. Hij gaat wel geregeld kijken, voor als er eventueel iets mis gaat.  Dit is toch prachtig! Koeien die gewoon een koeien leven hebben. De kalfjes blijven bij hun mama's, drinken de biest waar ze groot en sterk van worden. Volgens de boer geeft ze dat kracht en weerstand. Dat houdt het ras Lakenvelder gezond. 
En ik heb het voorrecht er iedere dag naar te kijken. Bereid je voor op vier minuten kijken naar  Lakenvelders! 




Er was nog meer te zien! Jonge ganzen en piepkleine meerkoeten



En Lonne wacht geduldig tot ik klaar ben met filmen en 'bewaakt' mijn spullen op het bankje.

1 opmerking:

Baron Boeran Von Weissen Wald zei

Loes en Lonne, wat maken jullie toch altijd een leuke en mooie reportages, kan ik echt van genieten!

Groetjes