23.11.15

artrose

maandag, 23 november 2015

Lonne heeft artrose aan haar rechterschouder. Dat heeft de dierenarts vandaag vastgesteld. Niet door middel van een gewrichtsfoto, maar gewoon door aan haar schouders, knietjes en enkels te draaien en te trekken. Toen hij dat bij Lonnes rechterschouder deed, kreunde en piepte ze. Uiteraard vroeg ik of er röntgenfoto's genomen moesten worden, maar dat is (nog) niet nodig. Zeer belastend voor Lonne, vond hij, want zo'n foto zou onder een roesje moeten gebeuren. "Een foto geeft u honderd procent zekerheid dat het artrose is, nu heeft u die voor 95 procent". Het is ook niet noodzakelijk om aan te tonen waar precies die artrose in haar schouder zit, want opereren is op Lonne's leeftijd geen optie. Het is een kwestie van pijn bestrijden. Daarvoor krijgt ze Carprodyl. Tot vrijdag, dan moet ik zien dat de pijn minder is, of niet. Zo niet, dan kunnen altijd nog foto's worden gemaakt. Vrijdag bellen dus.
    Dat Lonne nu pijn heeft, komt niet door een incident. Ze loopt al een hele tijd niet goed. Slechts korte afstanden en in een heel langzaam tempo. Maar ze heeft wel plezier tijdens de wandelingetjes. Ze is graag in het bos en op andere plekken waar wat te beleven valt. Maar gister liet ze na tien minuten merken dat het genoeg was. Ze ging steeds zitten. Dus terug naar huis en ik nam me voor om de volgende dag (vandaag dus) naar de dierenarts te gaan. Toen ze vanmorgen tijdens de wandeling aan het eind van onze straat mank ging lopen, was ik blij dat ik al een afspraak bij de dierenarts had.
Eigenlijk ben ik niet verbaasd dat ze artrose heeft. Ze heeft er de leeftijd voor. Het is alleen heel zielig dat ze pijn heeft. Als ze de rest van haar leven pijnstillers moet slikken, dan moet dat maar.
De dierenarts, die zelf ook een Landseer heeft, (van zeven jaar) zei trouwens dat hij heel blij zou zijn als zijn hond zo'n hoge leeftijd zou bereiken en op zo'n gezonde manier.
En nu ligt Lonne, met de eerste dosering pillen op, lekker te slapen. Ik hoop dat het medicijn werkt, want ik wil niet dat mijn meisje pijn lijdt.
 
 

Geen opmerkingen: