10.9.14

Landgoed Oosterbeek

woensdag, 10 september 2014

Heel lang zijn we niet in Oosterbeek geweest. In verhouding tot de korte tijd die Lonne kan lopen is het redelijk ver weg. Maar als ik dat als norm neem, komen we nooit meer op de oude vertrouwde plaatsen. Dus kreeg ik vanmiddag opeens de behoefte om Oosterbeek weer eens te bezoeken. En het viel bepaald niet tegen. Er is, gelukkig, niets veranderd. Alhoewel het bord bij de ingang van het park het ergste deed vermoeden.


 Meestal betekent 'herstel' in ambtelijk jargon 'onherkenbaar veranderen'. Maar ik zag geen verschil, het was er nog net zo mooi en statig zoals op de litho die Steuerwald maakte naar een tekening van P.J. Lutgers, in 1855. Uitgeven in het boek: "Gezichten in de omstreken van 's Gravenhage en Leyden".

Vanaf dezelfde plaats maakte ik vanmiddag deze foto. Ik sta hier met mijn rug naar de (allang verdwenen) hofstede en kijk het park in, zoals jaren voor mij de bewoners dat ook deden.


Jan David Zocher heeft de tuinen aangelegd. Rust, harmonie en prachtige doorkijkjes zijn er en na iedere bocht in het park wacht een verrassing in de vorm van een sloot of een heuveltje.
Ook een verrassing waren deze zwammen, of paddestoelen, aan de voet van een grote beuk. Geen idee wat voor soort het is, maar het zijn wel voorboden van de komende herfst.




Als de baas druk is met fotograferen snuffelt Lonne langs de paadjes en grasranden.



Geen opmerkingen: