3.6.14

kauwen drukte

dinsdag, 3 juni 2014

Sinds vanmiddag zit er in mijn achtertuin een jonge kauw die niet kan vliegen. Hij/zij probeert het steeds, maar verder dan wat gefladder tegen de schuurdeur of de schutting komt ie niet. Pa en ma kauw vliegen nerveus heen en weer. Zitten op het dak van de schuur, op de schutting, in de boom en gaan tekeer als ik naar buiten kom. Ik zou ze heel graag willen helpen, maar wat kan ik doen? Ik dacht eerst het jonge kauwtje in een hoek te drijven en dan kan ik hem wel pakken. Maar dan? Op het dak van de schuur zetten? Daar komen geregeld katten. In de boom? Een vogel die niet kan vliegen valt daar zo weer uit. Laar hem maar zitten, dat is het beste. Met Lonne als huisgenoot waagt geen poes zich in mijn tuin, dus is het hier redelijk veilig. Om toch iets bij te dragen aan het verzachten van al dat leed heb ik wat stukjes brood gestrooid. Dan heeft dat beestje in ieder geval iets te eten. Direct kwamen pa en ma aangevlogen; in een paar seconden was het brood verdwenen. Van je familie moet je het maar hebben!
Nu, om 21.45 uur wordt het schemerig en ik hoor en zie geen enkele vogel meer. Behalve dat jonkie, die zit stilletjes op het hekje onder de grote bladeren van de lei linde, beschut tegen de regen. Best wel slim, nu nog leren vliegen. Hoe gaat dat nu morgen verder? Zit ie weer opgesloten zoals vandaag? Zal ik dan wat wurmen voor hem vangen? En leert hij dan vanzelf vliegen? Hè, ik word er zelf ook onrustig van.
 

 
 

Geen opmerkingen: