28.10.12

lakenvelders zijn lekker

zondag, 28 oktober 2012

"Zeldzaam lekker" stond gister in de eetrubriek van de NRC. Marjolein de Vos schreef over  het vlees van lakenvelder koeien. Het gangbare rundvlees komt van de 'uitgemolken' rood-of zwartbonte holstein-friesian koe. Vlees van de échte vleeskoeien komt uit het buitenland. 
De Vos: "De lakenvelder is een soort van adelijke koe. Ze werden van oudsher veel gehouden op grote landgoederen . . . .  maar landgoederen zijn er niet meer en de lakenvelders werden dus zeldzaam."  In het artikel las ik verder dat dit oer Hollandse koeienras is her ontdekt, er wordt weer mee gefokt en dat het vlees vooral door de (betere) restaurants op de kaart wordt zet.
Tja, hoe moet ik hier nu op reageren? Mijn geliefde koeien, die ik zeker drie keer per week zie, die ik zo vaak fotografeer en film, de kalfjes die ik zie opgroeien. . . .  Diep in mijn hart wist ik natuurlijk dat zo'n fokprogramma er niet puur voor de hobby is. Ik ben geen vegetariër, maar ik wil geen vlees eten van dieren die een rot leven hebben gehad. Dus! Doe mij maar een onsje lakenvelder!

 
 
 

Geen opmerkingen: