25.7.12

meer teken door minder maaien

woensdag, 22 juli 2012

Bezuinigen, bezuinigen, je hoort niet anders, het maakt iedereen angstig voor de toekomst. Maar ik ondervind het nadeel NU. En wel in het  maai-beleid van de gemeente. De parken en openbare gazons worden keurig bijgehouden, maar de veldjes die zijn aangemerkt als honden-losloop-gebied worden bij maaibeurten overgeslagen. Resultaat: kniehoog gras, waarin het wemelt van de teken. Bovendien kan ik door dat lange gras mijn opruimplicht niet nakomen. Want ik kan niet zien waar mijn hond 'het' heeft gedaan. 
Ook de bermen langs fiets- en wandelpaden worden niet gemaaid. Waar bankjes en picknicktafels staan moeten mensen door het hoge gras waden om er te komen en dan zitten ze tot ver boven hun enkels in het struweel. Heerlijk voor de teken. Die hebben alle tijd om langs de broekspijpen omhoog te klimmen en een 'lekker' plekje op te zoeken. Het is niet alleen in mijn woonplaats, ik zie het overal.
Zelfs de Universiteit van Wageningen in samenwerking met het RIVM heeft sinds maart jl. een website gelanceerd TEKENRADAR  De website wordt goed bezocht en veel mensen hebben een tekenbeet gemeld. Op de site staat ook een heel informatief filmpje hoe een teek zich vasthecht aan kleding, huid en hond. Het zijn niet de bomen waaruit de teken zouden vallen: ze zitten vooral in hoog gras!
In de afgelopen winters hadden gemeente hetzelfde bezuigingsbeleid. Maar dan op het zout/zand strooien na sneeuw en ijzel. Dat mensen, vooral ouderen uitglijden en met botbreuken op de eerste hulp belanden maakt niet uit. Er moet bezuinigd worden. Waarop???? Op het welzijn van de burgers!
Ik ben boos.

Geen opmerkingen: