3.6.12

Rijnland Route: doodsteek voor Voorschoten

zondag, 3 juni 2012

Vandaag heb ik voor de tweede keer in mijn leven meegelopen in een protestmars.


 Met vele andere Voorschotenaren heb ik gedemonstreerd tegen de aanleg van de Rijnland Route dwars door mijn dorp. Afgelopen week hebben Gedeputeerde Staten van Zuid Holland besloten dat van de vele varianten deze de enige haalbare is. Dat er een dorp in tweeën gesplitst wordt, dat vele huizen en bedrijven  moeten verdwijnen, de weinige polders die het dorp nog omringen naar de knoppen gaan, daar hebben Gedeputeerde Staten kennelijk geen boodschap aan.  Ach, zij wonen hier immers zelf niet. Wat kan het ze schelen?? Maar ik lig er wakker van. Ik ben hier geboren en getogen, er is al zoveel weg. Uitbreidingen zijn nodig, je kunt je dorp niet dichtplakken. Maar deze weg KAN NIET. Er wordt zoveel aan opgeofferd, ook in de verre omgeving. De boerderijen en woningen in Zoeterwoude West krijgen een enorme fly over achter hun erf.


Na afloop van de mars kwamen alle demonstranten bijeen. Ook mensen uit Stevenshof en omliggende gemeenten. De burgemeesters van Voorschoten, Wassenaar, Leidschendam/Voorburg en Zoeterwoude hielden toespraken tegen de aanleg van de weg.
Ook de schapen waren aanwezig, dat was toeval, ze stonden daar net te grazen. Maar ik vond het wel symbolisch. De bewoners worden door de overheid als makke schapen in een hoek gedreven en kunnen geen kant op.


Alleen de Tweede Kamer kan het onzalige plan nog tegenhouden, zo niet, dan gaan in 2014 de werkzaamheden al beginnen. Op voorhand van deze beslissing heeft de Provincie alvast maar brieven naar de bewoners gestuurd dat hun huis moet verdwijnen, zo zeker zijn ze van hun zaak.

Dat heb ik eerder gezien. Begin jaren '70 moest de Leidse Baan worden aangelegd. Een verkeersweg dwars door de Papenwegse polder en langs De Horsten. Daar was ook heftig protest uit de bevolking. Dat was mijn eerste demonstratie; ook tegen de Provincie. Toen gingen wij (nog als gezin) met de trein naar Den Haag en in een lange optocht richting Provinciehuis waar petities werden aangeboden.
Ook toen wist de Provincie zeker dat de plannen doorgingen en bouwde alvast een viaduct over de Papelaan. Jarenlang heeft dat onding er gestaan. Zonder enige functie, want de Tweede Kamer blies het plan af.


Nu maar hopen dat de regering nu ook zo verstandig zal zijn.

Meer informatie.  Leiden kiest uiteraard kiest voor de route door Voorschoten. Er is ook een Platform RijnlandRoute  met een goed overzicht van alle gemeenten die getroffen worden door de aanleg van deze weg.

Geen opmerkingen: