21.6.11

de langste dag (of de kortste nacht) van het jaar

dinsdag 21 juni 2011

Vandaag begint officieel de zomer. In mijn beleving hebben we die al gehad. De maanden maart, april en mei waren zo zomers, en nu is het al dagen regenachtig en bewolkt met heel veel wind. Een mooie zonsondergang kan ik vanavond door de vele wolken niet zien. Dat geluk had ik een paar dagen geleden.
Ik vind het altijd een bijzondere dag, die 21e juni. En ik niet alleen. Als je leest hoeveel aandacht er aan wordt besteed leeft het bij velen. Natuurlijk bij Stonehenge, daar vieren ze 21 juni bij zonsopgang.  Maar of ik daar bij zou willen zijn?? Met 20.000 mensen naar de zon kijken??
De viering van midzomernacht werd in vroegere tijden gelinkt aan de zomerzonnewende. De mensen geloofden dat planten op midzomer geneeskrachtige en magische krachten hebben.Vreugdevuren werden ontstoken om zich te beschermen tegen duistere krachten waarvan werd geloofd dat deze vrij spel hadden, als het aantal uren daglicht opnieuw afnam.
Het is nu 22.30 uur en vanuit mijn kamerraam zie ik nog resten daglicht aan de westelijke hemel. Dat zal zo een paar dagen blijven en dan gaat het aftellen naar de korste dag alweer beginnen!
 

Geen opmerkingen: