9.11.10

Sierk Schröder

dinsdag, 9 november 2010

Op het nippertje de overzichtstentoonstelling van Sierk Schröder gezien. Morgen is de laatste dag van deze prachtige expositie die al vanaf 20 september in het Flora gebouw in Boskoop wordt gehouden. Het was dubbel plezier. Het werk van Schröder is zeer bijzonder, maar ook het Floragebouw is een bezoek waard.





Het heeft een bewogen verleden, met steeds wisselende eigenaren die allemaal hun sporen achterlieten.
Maar terug naar Sierk Schröder, vooral bekend van de prachtige portretten. Dit, van zijn moeder vond ik heel mooi. Maar ook de natuurstudies, met vooral die Hollandse wilgen en narcissen.

Tot mijn verrassing was er, verscholen in een hoekje van de tentoonstelling een aquarel met studies van Schröders hondje. Ik heb er (nog) geen afbeelding van gevonden, maar ik ga op zoek! Want dat is natuurlijk iets voor Honden in de Kunst.

Op de website van de Sierk Schröder Stichting staan alle exposities van Schröder, vanaf 1932 tot 2008.  Een indrukwekkend aantal. De tentoonstellingen in Voorschoten herinner ik me nog heel goed.
   1976 (april) Cultureel Centrum van de Voorschotense Kunstkring met onder anderen Paul Citroen, Harm Kamerlingh Onnes en Sierk Schröder
   1986 (sept.) Ambachts/Baljuwhuis, Voorschoten: Sierk Schröder, Paul Citroen en Harm Kamerlingh Onnes, Jubileumtentoonstelling, geopend door Willem Vis, oud voorzitter Voorschotense Kunstkring

Daarom voelde het vandaag als een hernieuwde kennismaking.

O ja, Lonne. Zij heeft goed op het huis gepast in de tijd dat ik weg was. en dat doet ze zo


samen met haar Woepie!

Geen opmerkingen: